Home

Työhaastatteluun valmistautumista jälleen kerran

24.11.2011

Jaiks, huomenna on työhaastattelu, jota varten olen viikon valmistellut esitelmää ja yrittänyt opiskella netistä erään minulle uuden menetelmän teoriaa ja käytännön toteutusta. Menetelmä on sellainen, mitä avoimessa paikassa pitäisi ryhtyä tekemään, vaikka aiempi kokemus ei olekaan välttämätöntä.

Ja minulla on myös vaatekriisi, kuten viime kerrallakin. Viimeksi olin omasta mielestäni ihan tarpeeksi hyvin pukeutunut, koska haastattelijallakaan ei ollut mitään ylihienoa päällänsä. Nyt aion kuitenkin laittaa mustan housupuvun, koska epäilen, että tämän kertainen haastattelija saattaa olla jopa puku päällä vastassa. Ja tällä kertaa aion laittaa matalat kengät, viimeksi olin korkeilla avokkaillani n. 30 cm pidempi kuin haastattelijani…

Olen keskittynyt niin paljon esitelmääni, etten ole juurikaan pohtinut itse haastattelutilannetta. Mitä minulta mahdollisesti kysytään ja miten kannattaisi vastata. Eniten hermostuttaa ne kysymykset, mihin rehelliset vastaukset eivät ole minun kannalta edullisia.

 ”Miksi hait tätä paikkaa?”
– No jos nyt jotain duunia saisi, että pysyisi leipä pöydässä…

”Aiotko pyrkiä ryhmänjohtajaksi?”
– En tod.

”Aiotko lähteä postdoc-tutkijaksi ulkomaille jossain vaiheessa?”
– ks. ylempi vastaus

Tällaisiin kysymyksiin täytyisi kehitellä jotain poliittisesti korrekteja vastauksia, ilman että menee suoranaiseksi valehteluksi. En myöskään ole kovin paljoa perehtynyt ryhmässä tällä hetkellä tehtävään tutkimukseen. Pari artikkelia pitäisi varmaan lukaista illalla. Nyt jatkan esitelmän hiomista, onneksi se on jo aika hyvä.

One Response to “Työhaastatteluun valmistautumista jälleen kerran”

  1. Ammi Says:

    Sun vastaukset on aivan kuin mun näppikseltä 😉

    Mutta onnea työhaastatteluun! Peukut taas pystyssä 🙂


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s