Home

Rukalla, osa 1: Pieni Karhunkierros

20.09.2011

Käytiin kaverin kanssa Rukalla vähän fiilistelemässä luontoa ja syksyä. Reissu kesti lauantaista keskiviikkoon eli käytännössä meillä oli kolme päivää aikaa katsella Rukan maisemia. Ensimmäisenä päivänä kävimme kiertämässä Pienen karhunkierroksen, jolla on pituutta 12 kilometriä. Käytimme aikaa lenkin kiertämiseen noin viisi tuntia, koska poukkoilimme jatkuvasti pois polulta valokuvaamaan jotakin jännää kasvia tms. Tähän väliin on ehkä hyvä kertoa, että olemme molemmat biologeja 🙂 Ja että ensimmäisenä päivänä kamerani väitti olevansa vuodessa 2001, joten älkää välittäkö siitä…

Reitin alussa oli vanha mylly ja melko hurja koski. Koskelta olisi ollut kaksi vaihtoehtoa jatkaa reittiä, joko myötäpäivään tai vastapäivään. Päätimme mennä vastapäivään, sillä myötäpäivään mennessä olisi pitänyt ylittää koski riippusiltaa pitkin. Päätimme jättää moisen haasteen viimeiseksi. Kosken jälkeen maasto muuttui kuivaksi kankaaksi ja myöhemmin sekametsäksi. Reitti kulki melko korkealla ja alhaalla kiemurteli joki uraansa pitkin.

Suunnilleen reitin puolessa välissä on vaikuttava Jyrävä-putous. Putous on 9 metriä korkea ja pitää komeaa ääntä. Jyrävän juurella joki muodostaa vähän leveämmän suvantokohdan, ennenkuin alkaa taas virrata kapeampana. Suvannon reunalta löytyy myös autiotupa HC-patikoijia varten. Maisemakuvauksen lomassa piti välillä kuvata myös sieniä ja lintuja.

Reitin puolivälin paikkeilla nautiskelimme eväänä olleet voileivät, hedelmät ja muutaman pähkinän. Sitten taas jatkoimme. Polku muuttui alamäeksi ja pian pääsimmekin aivan joen rantaan. Jälleen yksi riippusilta, mutta alla kulkeva joki oli ihan rauhallinen ja aurinkokin paistoi mukavasti. Riippusillan jälkeen maasto muuttui soiseksi ja pimeäksi. Ja lopulta edessämme nousi jyrkkä seinämä, josta pilkisteli yhteensä reilu 200 askelmaa! Ylhäältä avautuikin aika huikeat näkymät.

Rankan kiipeämisen jälkeen saavuimme suolle, joka hehkui auringossa. Suon jälkeen jatkui kangasmetsä, kunnes saavuimme jälleen riippusillalle; sille, jonka olimme päättäneet ylittää vasta reitin lopussa.

Myllyltä olikin sitten enää reilu kilometri matkaa maaliin. Reitti oli mielestäni oikein sopivan mittainen ja vaihteleva maastoltaan. Mukavaa lisäbonusta toivat matkalla bongatut linnut. Ihmisiä ei ollut liiaksi, vaikka välillä jäimmekin tutkimaan jotain sammalta erityisellä mielenkiinnolla, että takana mesonneet ihmiset menisivät ohi ja saisimme rauhassa keskittyä luontoretkeemme.

Kuvat 5, 8 ja 9 ovat ystäväni ottamia, loput kuvat omia. Kaikki kuvat aukeavat klikkaamalla isoiksi.

Seuraavassa osassa esittelen Riisitunturin maisemia.

4 Responses to “Rukalla, osa 1: Pieni Karhunkierros”

1. Ammi Says:

Jään odottamaan Riisitunturijuttua 🙂 Pieni karhunkierros on tuttu (ja upea) vaan Riisitunturilla en ole koskaan käynyt.

2. Outi Says:

Upeaa! Nuo kuvat on niin ihania, että ei ole tottakaan. Kyllä oli varmasti ilo kulkea.