Home

Ihan oikea postaus: Maltan kokemuksia.

20.06.2011

Törmäsin puhelinta selatessani Maltan valokuviin ja vihdoin sain inspiraation siirtää kuvat koneelle. Joten nyt seuraa muutaman kuvan mittainen matkakertomus Maltalta.

Malta on pikkuinen saari Välimeressä, Sisilian eteläpuolella. Maltalla puhutaan maltaa ja englantia mutta kaupungeissa myös muita välimeren kieliä, kuten italiaa. Malta ei ole mikään rantakohde, minkä saimme todeta hyvin varhaisessa vaiheessa. Rannat ovat kallioisia ja jyrkkiä eivätkä sovellu ainakaan pienten lasten uimapaikoiksi.

Otimme Alma-tourin äkkilähdön ja päädyimme pieneen kaupunkiin nimeltään Bugibba. Lähistöllä sijaitsi myös kaksi muuta kaupunkia, Qawra ja St. Paul’s bay. Nämä kolme kaupunkia ovat kasvaneet niin kiinni toisiinsa, että on vaikeaa erottaa kaupunkien rajoja. Usein kävelimmekin iltaisin Qawraan syömään.

Jotta pääsimme tutustumaan saareen, niin vuokrasimme auton. Maltallahan tosiaan on ”vääränpuoleinen” liikenne mutta yllättävän helposti liikenteeseen pääsi mukaan. Ajelimme kolmen päivän aikana saarta ympäriinsä ja pysähtelimme mielenkiintoisissa kohteissa. Ehkä mieleenpainuvin oli Ta’ Qalin käsityöläiskylä, mikä oli perustettu vanhaan lentotukikohtaan. Pienet käsityöpuodit sijaitsivat kukin omassa hangarissaan.

Ajellessamme ympyrää saarella törmäsimme muutamaan ihkaoikeaan hiekkarantaan. Ja suomalaisen sisun ajamina kävimme uimassa vaikka merivesi oli jotain 16 ja 18 asteen väliltä. Yhtenä päivänä jopa vuokrasimme aurinkotuolit koko päiväksi ja vietimme rantapäivää. Ja saimme nahkamme punottamaan.

Maltalla on hellyyttäviä busseja, joista vanhimmat ovat 50-luvulta.  Me tosin käytimme bussia vain kerran, kun tuo liikehtiminen muuten hoitui vuokra-autolla. Bussilla ajo on halpaa ja yllättävän nopeaa. Bussikuskit eivät ole mitään nuoria koltiaisia, vaan rautaisia ammattilaisia, jotka ovat ajelleet samoja teitä vuosikymmeniä. Bussit tosin saattavat pitää jos jonkinlaista ryskettä ja pauketta, mutta me ainakin pääsimme turvallisesti perille 🙂

Maltan pääkaupunki on Valletta, joka on rakennettu linnoitukseksi keskiajalla. Kaupunki onkin vaikuttavan näköinen, kun kaupungin muurit näyttävät kohoavan suoraan merestä. Vietimme Valletassa päivän ihastellen vanhoja rakennuksia ja hauskoja hevosia. Vankkurit olivat vuorkalla, ja niiden kyydissä olisi kaupungin nähnyt huomattavasti vaivattomammin. Päätimme silti mieluummin kävellä. Hevosilla oli kumiset kaviosuojat ja samaten vankkureissa oli kumipyörät. Ilmeisesti paljas kavio tai puinen rengas katukivetystä vasten aiheuttaa sekä melu- että kulumishaittaa. Eikä pitokaan varmaan ole paras mahdollinen.

Maltan hintataso on Suomea edullisempi. 20 eurolla saattoi saada kahdelle hengelle kolmen ruokalajin illallisen ja pullon viiniä. Toki kalliimpaa (ja todennäköisemmin huomattavasti laadukkaampaa) ruokaa olisi myös ollut tarjolla. Suurimmaksi osaksi ruokalistat koostuivat erilaisista pizzoista ja pastoista. Paikallinen erikoisuus on kaniini, ja sitä oli tarjolla sekä salaatin seassa, grillattuna, että padassa haudutettuna. En mitenkään erityisemmin ihastunut kaniinin makuun ja mieluummin söinkin pizzaa ja pastaa. Eräs tonnikalapizza oli kyllä erinomaista, kuten myös paikallista vuohenjuustoa sisältäneet raviolit. Ja tietysti kaikkein paras herkku koko matkalla olivat tuoreet, makeat, HALVAT mansikat! Niitä meni monta rasiaa 😀

Malta ei ehkä tehnyt minuun samanlaista vaikutusta, kuin jotkin toiset matkakohteet, mutta kaikenkaikkiaan loma oli hieno. Suosittelen Maltaa niille, jotka haluavat nauttia välimerellisestä kulttuurista ja keittiöstä, sekä tehdä iltakävelyitä merenrannalla, eivät niinkään makoilla hiekkarannalla. Kannattaa mennä alkukesästä, silloin lämpötila pyörii 20 ja 25 asteen välillä. Myöhemmin kesällä lämpötila nousee sinne 30 asteen kieppeille.

One Response to “Ihan oikea postaus: Maltan kokemuksia.”

1. Olivia Says:

Kiva postaus! Itse olin kesällä kahden viikon mittaisella kielimatkalla juuri tuolla St. Paul’s Bayssä. Asuimme isäntäperheessä Qawrassa. Rannat ovat todellakin kivikkoisia, mutta Golden Bay on ihan mahtava hiekkaranta! Suosittelen myös kaikille Maltaa ja vierailua Gozo ja Comino saarilla. 🙂