Home

Back to basics

23.08.2010

Viikonloppu olikin oikein mukava ja vaiherikas. Perjantaina tuli uitua ja saunottua, sekä syötyä hyvin. Lauantaina kävin aamulla kävelylenkillä, keräsin pienen ämpärillisen mustia viinimarjoja ja loppupäivä menikin raksalla, missä sain vastuullisen tehtävän betonimyllääjänä. Ei uskoisi äkkisältään, että sementin tekeminen on niin rankkaa! Sain kyllä maailman tehokkaimman core-treenin, kun pyörittelin sementtivispilää lähes kolme tuntia. Välillä ”pidin taukoa” ja lappasin valmista sementtiä isosta sammiosta pienempään ämpäriin ja kiikutin ämpärin lopulliseen kohteeseen. 7 litraa sementtiä painaa muuten aika hitosti! Sunnuntaina kävin vähän soutelemassa ja kävelemässä ja nautiskelin luonnosta. Työasiat eivät käyneet mielessäni koko viikonlopun aikana. Täydellistä.

Eilen illalla tein testierän mustaviinimarjavispipuuroa. Kyllä sitä syö, mutta en tiedä suosittelisinko ketään kokeilemaan. Tein puuron kauramannasta ja jätin kaikki kuoret ja siemenet joukkoon, eli kuitua pitäisi nyt olla. Pikkuhiljaa pitäisi saada normaali arki käyntiin, jättää jäätelöpaketit kauppaan ja panostaa terveellisiin iltapaloihin. Ruokailut menevät normaalisti ihan hyvin kello kuuteen saakka, mutta sitten se perhanan naposteluhimo herää.

Tästä viikosta eteenpäin olen töissä labrassa. Kivaa vaihtelua, paluu juurille niinsanotusti.

Olen muuten tänään ajatellut ensimmäistä kertaa ihan tosissani karppauksen aloittamista. Aloituskynnys vain on niin korkea, sillä en ole ennen kiinnittänyt huomiota elintarvikkeiden hiilaripitoisuuksiin, joten kaupassa pitäisi kaikki purkit lukea tarkkaan. Osaksi hiilarittomuus olisi varmaankin ihan helppoa (en syö lounaalla perunaa, enkä juurikaan pidä pastasta tai riisistä). Ongelmaksi muodostuvat lähinnä aamiainen ja iltapala. Aamuisin olen tottunut syömään mysliä tai puuroa. Juustomunakas olisi varmaan ihan jees, mutta pelkään kyllästyväni siihen nopeasti. Epäilyttää myös, että en jaksaisi laskea hiilareita gramman tarkkuudella, mikä käsittääkseni on juurikin karppauksen idea. Alkuvaiheessahan hiilareita ei kai kuuluisi syödä lähes yhtään? Kaikki hedelmät ovat siis pannassa? Pitääkö minun syödä 600g parsakaalia ja salaattia, jotta saan tarpeeksi heviä päivässä? Kuulostaa tylsältä…

Kaipaisin karppaajien kokemuksia ensimmäisiltä karppausviikoilta. Onko homman aloittaminen vaikeaa? Tuleeko alussa huono olo? Jaksaako liikkua? jne..

Advertisements

2 Responses to “Back to basics”

  1. maureenlaihaksi Says:

    Sinäkin siis pohdit hiilareitten vähentämistä. Varpu Tavin Laihdu! on kiva pikku opus, jossa selvitetään asioita nimenomaan aloittelijalle. Olen omaan blogiini kirjannut kategoriaan VHH kokemuksia VHH:n aloittamisesta. Hyvä apu on Fineli, jossa voi hakea ruoka-aineryhmittäin missä ruoka-aineissa on vähiten hiilareita. Ruokiahan ei tarvitse punnita jos on noin suurin piirtein muuten selvillä missä hiilareita on vähemmän ja missä enemmän.
    Minulla aamupala on usein keitettyä munaa, rahkaa/jogurttia tai leipäjuustoa. Syön usein myös hiukan jotain hedelmää tai hedelmäsosetta, mutta marjoissa olisi toki paljon vähemmän hiilareita kuin hedelmissä. Jogurtin/rahkan sekaan laitan usein pähkinärouhetta tai auringonkukansiemeniä. Munan päälle lorautan usein hieman oliiviöljyä. Kyllä VHH-aamupalaankin on mahdollista saada vaihtelua. 🙂

  2. fantti Says:

    Kiitos Maureen vinkeistä. Olen tässä nyt pari päivää harjoitellut vähähiilarista ruokavaliota ja jo tässä ajassa olen huomannut, että pysyn paremmin kylläisenä, eikä nälkä yllätä niin helposti. Jatkan harjoittelua ja ehkä jossain vaiheessa otan parin viikon induktion ja kokeilen, minkälaista ketoosissa on.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s