Home

Hölkkä

02.11.2009

Hölkkä oli ensimmäinen liikuntamuoto, jota aloin harrastaa uuden elämäni alussa. En edes ymmärrä miten oli mahdollista, että kykenin aloittamaan harrastuksen, jota olin syvästi vihannut edelliset 20 vuotta. Muistan ensimmäisen ”lenkkini” mökillä kesällä 2003 tai 2004. Jaksoin juosta ehkä 400 metriä. Sitten oli pakko pysähtyä hengittämään. Painoa oli silloin 110 kiloa, enkä ollut vuosikausiin harrastanut mitään liikuntaa säännöllisesti (tuolloin kerran viikossa tapahtuva liikuntasuoritus oli mielestäni lähes kilpatasoista harrastamista, nyt pidän itseäni pahimman luokan laiskimuksena, jos liikun alle 3 kertaa viikossa).

Tältä tuntui aluksi...

Ensimmäisen lenkin ja toisen lenkin välissä olikin varmaan puoli vuotta. Kevättalvella avomies yritti saada minua aktivoitua ja ”pakotti” minut lenkille. Olin vuoden alusta kokeillut elämäni ensimmäistä (ja viimeistä) Nutrilett-kuuria, joten olin saanut painoa vähän pois. Hölkkä tuntui silti epäinhimilliseltä rääkkäykseltä. Sitkeästi kuitenkin kävimme miehen kanssa lenkeillä. Erään kerran huomasin, että jaksan jo juosta kilometrin! Olin ihan haltioissani!

Uudet elämäntavat unohtuivat kuitenkin kesän jälkeen, ja seuraavan vuoden syksyllä ei paljoa lenkkeilty. Kun pitkän tauon jälkeen kokeilin juoksua, olin kutakuinkin taantunut lähtökuoppiin. Masentavasta alusta huolimatta jatkoin ja tällä kertaa kunto kohosi paljon nopeammin, kuin ensimmäisellä kerralla. Pian teimme puolen tunnin lenkkejä. Muistan, kun ensimmäisen kerran hölkkäsin tunnin. Olin jälleen innoissani. Hetken päästä kuitenkin huomasin, ettei minulla ollut enää motivaatiota juoksuun. Jaksoin juosta tunnin, eikä minulla ollut aikomustakaan juosta kauempaa. Vauhtia olen muutaman kerran yrittänyt aloittaa kehittää, mutta en ole ollut tarpeeksi motivoitunut. Jumppa vei voiton hölkästä, ja tällä hetkellä käyn juoksemassa vain, jos ei ole mitään kivaa jumppaa tarjolla.

juoksu

Käytössä olevat juoksukengät, Adidas

Hölkkä on siitä hyvä laji, että sitä voi harrastaa lähes missä vain, eikä se vaadi valtavia määriä erilaisia välineitä. Hyvät kengät ja juoksupuku riittävät. Minulla ei ole edes hyvää juoksupukua, vaan käytän tuulitakkia ja -housuja. Noissa kengissä on kantapäävaimennus, joka alkaa kyllä pikkuhiljaa vedellä viimeisiään. Olen aina käyttänyt Adidaksen juoksukenkiä, mutta nyt olen huomannut, että yleensä Adidaksen kengissä on liian kapea lesti minun jalkaani. Saan hiertymiä yleensä aina samaan kohtaan kaikista Adidaksen kengistä. Seuraavaksi ajattelin ostaa Asics:in juoksukengät. Miehellä ja äidilläni on Asicsista hyviä kokemuksia.

Fantti

2 Responses to “Hölkkä”

  1. Saga Says:

    Mulla ihan sama juttu, hölkkä ensimmäinen (ja vielä toistaiseksi ainoa) laji jota aloin harrastaa vuosikausien onnistuneen liikunnan välttelyn jälkeen 🙂 Nyt kun vielä keksisi miten siihen ei kyllästyisi heti…

    • fantti Says:

      Itse löydän suurimman motivaation tällä hetkellä siten, että yritän aina etsiä uusia reittejä. Samaa rinkiä kiertäminen alkaa helposti puuduttaa. Ulkoilma on myös hyvä motivaattori. Vähän toista, kuin joku hikinen jumppasali..


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s